Totale uitverkoop! Bodemprijzen. OP = OP. Wees er snel bij!

Ray-Ban is veruit het bekendste én populairste zonnebrillen merk op de markt. We moeten terug in het verleden om erachter te komen wat de allure van dit fantastische merk nu precies is.

Bausch & Lomb

monocleHet begon allemaal in het plaatsje Rochester in de staat New York. De Duitse migranten John Jacob Bausch en Henry C. Lomb begonnen een werkplaats en winkel voor het vervaardigen van monocle’s. Bausch als opticien, Lomb als financier. Een monocle is een enkel bril glas aan een ketting.

In 1961 werden de eerste frames voor brillen op de markt gebracht van gevulkaniseerd rubber. Gedurende de Amerikaanse burgeroorlog werd de import van hoorn en goud geblokkeerd. Dit waren dé materialen voor het maken van brillenframes in die tijd. Goed nieuws voor Bausch & Lomb! De vraag naar de gevulkaniseerde brillenframes steeg drastisch.

Uitbreiding van het productassortiment

Vanaf 1876 begon Bausch & Lomb met het maken van microscopen. Fotografische lenzen werden toegevoegd aan het assortiment (1883), correctieve lenzen (1889), verrekijkers en telescopen (1893). Aan het einde van de 19e eeuw produceerde Bausch & Lomb een enorm breed aantal producten van projectors tot camera diafragma’s.

Aan het begin van de twintigste eeuw werd de capaciteit van marine flink uitgebreid. In samenwerking met Saegmuller werden er lenzen geproduceerd voor precisie meetinstrumenten.

Eerste & tweede wereldoorlog

Bausch & Lomb profiteerde van de verhoogde vraag naar optische instrumenten gedurende de eerste en tweede wereldoorlog. Denk hierbij aan richtinstrumenten, spiegels voor zoeklichten, verrekijkers en periscopen. Van oudsher werden deze producten geïmporteerd vanuit Duitsland. Echter, door de oorlog met Duitsland was dit niet langer mogelijk. Er werd dan ook veel druk gelegd op het ontwikkelen van de Amerikaanse industrie voor optische producten. In de jaren 30 bestond ruim 70% van de omzet van Bausch & Lomb uit militaire producten.

Ray-Ban

Door ontwikkelingen in de luchtvaart was het voor militaire vliegtuigen mogelijk om steeds hoger en verder te vliegen. Echter, de felle zon op deze hoogtes zorgde voor complicaties: hoogteziekte en hoofdpijn bij enorm veel piloten. Een prototype werd gelanceerd in 1936 wat niet bijzonder veel leek op de hedendaagse pilotenbril, de Aviator. Dit model was gemaakt van een plastic frame en droeg de weinig originele naam ‘Anti-Glare’. Het jaar erop werd het model verfijnd. Een metalen frame werd gebruikt en er vond een rebranding plaats; de Ray-Ban Aviator was geboren.

Outdoorsman

In 1939 werd de welbekende Ray-Ban Outdoorsman gelanceerd. Een aanpassing op het Aviator model speciaal gemaakt voor jagers en vissers. Zo had dit model aangepaste pootjes zodat de bril minder snel van het hoofd kon vallen. Daarnaast was de Outdoorsman uitgerust met een ‘sweat bar’; een brug aan de bovenzijde van de bril die voorkwam dat er zweet in de ogen van de drager kon vallen.outdoorsmanIn eerste instantie had de Aviator simpele groene glazen. In de jaren 40 werden deze lenzen vervangen door lenzen met een gradiënt, een kleurverloop. Het doel van deze gespiegelde lenzen was om de ogen van de piloten te beschermen maar ze wel de mogelijkheid te geven om het instrumentenpaneel in het vliegtuig af te kunnen lezen. Deze gespiegelde glazen vind je tegenwoordig ook nog terug in het Ray-Ban assortiment.

Mainstream populariteit

De Aviator was in de jaren 40 en 50 gematigd populair. In de jaren 70 (disco tijdperk) werd het model pas echt populair en werd het zelfs gedragen met lenzen op sterkte. In de jaren 80 was er een sterke terugval voor de Ray-Ban Aviator door een einde van het disco tijdperk. Er werden simpelweg veel minder zonnebrillen gedragen! Door product placement in te zetten bij films als Top Gun en Cobra zag Ray-Ban een toename in verkoop van ruim 40%. Toch bleek dit niet voldoende te zijn.

Wayfarer

In 1952 bracht Ray-Ban nog een welbekende klassieker op de markt die tot de dag van vandaag uitzonderlijk populair is: de Wayfarer. Een bril met een plastic frame wat snel aan populariteit won in Hollywood. De bril werd met name populair omdat het design radicaal anders was én het materiaal brak met de traditionele metalen frames.

De bril is ontwikkeld door Raymond Stegeman, een optisch designer die tientallen patenten bedacht voor Bausch & Lomb. Het model is een icoon wat in ruim 60 jaar verweven is geraakt met popcultuur. Het Wayfarer model staat bekend als het best verkopende zonnebril model ooit, hoewel de Aviator ook aanspraak maakt op deze claim.

De bril was zeer populair in de jaren 50 en 60 door slim gebruik te maken doordat enorm veel sterren de bril droegen. Marilyn Monroe, Bob Dylan, James Dean.. allemaal droegen ze de Wayfarer. Vanaf de jaren 70 was de Wayfarer wat in de vergetelheid geraakt. De bril werd minder gedragen door sterren, en dat was direct terug te zien in de verkoopcijfers. Met een slimme product placement deal in 1982 (ter waarde van enkele miljoenen) werd de populariteit van dit model tot grote hoogtes gestuwd. De bril was terug te vinden in films en series.

De jaren 90 waren redelijk succesvol voor het Wayfarer model. Ondanks dat weinig sterren het model droegen was product placement een drijvende kracht achter het succes. Zo was het model terug te zien in Good Fellas en Men in Black.

Luxottica

In de jaren 90 had Ray-Ban het moeilijk. Het eens zo succesvolle zonnebrillen merk van Bausch & Lomb had geleden onder de terugslag in de jaren 80. Daarnaast had men last van zware concurrentie van het merk Oakley wat populairder was bij de jeugd. In 1999 werd de knoop doorgehakt. Ray-Ban werd voor $640 miljoen verkocht aan het Italiaanse merk Luxottica.

New-Wayfarer

Als eerste wapenfeit werd de New-Wayfarer geïntroduceerd. Een update van het bekende Wayfarer model. Het model werd kleiner gemaakt en de scherpe hoek van het frontje werd gewijzigd. Dit om de bril beter draagbaar te maken. De originele Wayfarer kan bijvoorbeeld niet nonchalant op het hoofd worden gedragen door de hoek in het frontje. Ook het materiaal van de New-Wayfarer werd geswitched van acetaat naar plastic. Dit alles om de impopulariteit van het originele Wayfarer model tegen te gaan.

Never hide

In maart 2007 werd de ‘Never Hide’ campagne gelanceerd door Ray-Ban. De campagne bestond uit YouTube video’s die mensen aanmoedigde met de volgende tekst: “Never pretend. Never be afraid. Never give up. Never Hide”. Het was een aanmoediging om een authentiek leven te leiden zonder angst voor veroordeling door anderen. De video’s werden vanzelfsprekend voorzien van de nodige bekende sterren. Slash van Guns N’ Roses maakte zijn opwachting net als Two Door Cinema Club, Ray-Ban dragend tijdens optredens.

UITVERKOOP van topmerken! Absolute bodemprijzen. OP=OP! Profiteer nu